Veronika Temeeva

Inner silence is a project about the constant internal struggle between desire to speak ones mind and impossibility of doing it. Work is consist of a series of small clay sculptures covered with epoxy resin. Epoxy resin symbolizes the power that binds a person and deters one from his or her inner desires.
Sculptures are depicting only one head position giving visibility of its turn. This movement illustrates the gradual detachment of a person from the reality caused by unwillingness or inability to express his or her thoughts. Furthermore, the last figure in the series shows silence as a personal protest expression.
The project has been inspired by the installations of the French artist Lor Pruvo and the interdisciplinary sculptures of Ivan Gorshkov. I found their way of using color and their approach to art form highly interesting that influenced my project. The series of sculptures is based on contrast - calm pastel tones opposing to black details, ordinary facial features are distorted. All of these underscore the duality of the inner silence phenomenon and create an atmosphere of uncertainty.

Внутреннее молчание - это проект про постоянную внутреннюю борьбу между желанием высказаться и невозможностью это сделать. Работа состоит из сери небольших глиняных скульптур, покрытых эпоксидной смолой. Эпоксидная смола выступает как символ силы, обволыкивающей человека и удерживающей его от внутренних стремлений.
Скульптуры изображают только одно положение головы, создавая при этом видимость её поворота. Это движение иллюстрирует постепенное отстранение человека от окружающей его реальности, вызванное нежеланием или невозможностью высказаться, а последняя фигура из серии вообще говорит о молчании как о способе лично протеста.
Проект был вдохновлен инсталляциями французской художницы Лор Пруво и междисциплинарными скульптурами Ивана Горшкова. Мне показались интересными их работа с цветом и подход к художественной форме, которые нашла своё отражение и в моём проекте. Серия скульптур построена на контрасте - спокойные пастельные тона спорят с черными деталями, а угадывающиеся черты лица оказываются деформированы, что подчеркивает двойственность феномена молчания и создает атмосферу неопределенности.